Democratisch Onderwijs
Peter Simons
Als we denken aan onderwijs, dan zien we kinderen in een klas met een juf of meester ervoor, lessen in taal en rekenen, toetsen, cijfers, rapporten, soms blijven zitten, voortgezet onderwijs op verschillende niveaus, eindexamens, diploma’s… Dat beeld hebben we, omdat we het zo zelf hebben meegemaakt. Evenals onze ouders, grootouders en overgrootouders. We weten niet anders.
Als we dieper inzoomen op hoe ‘leren’ nu precies in zijn werk gaat, dan blijkt dat de inrichting van het reguliere onderwijs niet effectief is. De ‘jaarklas met het verplichte curriculum’ van het reguliere onderwijs zit het proces van leren juist in de weg. Maar ja, als je de klas uit de school weghaalt, wat blijft er dan nog over? Hoe ziet een school er uit die het intrinsieke leerproces wel ondersteunt?
Peter Simons (1970) geeft trainingen in gelijkwaardig organiseren en heeft bijna 20 jaar ervaring met democratisch / sociocratisch onderwijs. Met een verhelderend verhaal, geïllustreerd met sprekende voorbeelden uit de praktijk geeft hij een bijzonder perspectief op ‘leren’ en ‘onderwijs’.